Blogs

Samen bouwen aan een toekomstbestendige IT-organisatie

Samen bouwen aan een toekomstbestendige IT-organisatie

De (door)ontwikkeling van je IT-organisatie vraagt om meer dan alleen de juiste technologie. Het draait om mensen, processen en visie. Wij helpen organisaties bij het creëren van een stevig fundament én het zetten van de volgende stap. Niet door alles over te nemen,...

Lees meer
IT sourcing: hoe kies je de juiste strategie? 

IT sourcing: hoe kies je de juiste strategie? 

IT sourcing biedt organisaties de kans om flexibeler, efficiënter en innovatiever te werken. er zijn diverse modellen, zoals single vendor, multi-vendor en best-of-breed. Elk model heeft unieke voordelen: een single vendor kan eenvoud en schaalvoordelen bieden,...

Lees meer
NIS2, het gaat er nu echt aankomen dit jaar.  

NIS2, het gaat er nu echt aankomen dit jaar.  

Daarmee wordt het ook tijd om de IT-contracten te checken, of rekening mee te houden wanneer  nieuwe contracten gesloten worden. Er zijn er verschillende aandachtspunten om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de vereisten en best practices van NIS2. We...

Lees meer
De waarde van Contract Lifecycle Management

De waarde van Contract Lifecycle Management

IT Contract Lifecycle Management (CLM) is een hoeksteen geworden voor organisaties die gelijke tred willen houden met veranderingen en een concurrentievoordeel willen behouden. De essentie van IT CLM ligt in het vermogen om IT-contracten aan te passen aan veranderende...

Lees meer
Het verbeteren van ITIL/ITSM-processen brengt aanzienlijke waarde voor uw organisatie

Het verbeteren van ITIL/ITSM-processen brengt aanzienlijke waarde voor uw organisatie

𝗗𝗲 𝘄𝗮𝗮𝗿𝗱𝗲 𝘃𝗮𝗻 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗶𝗻𝘂 𝘃𝗲𝗿𝗯𝗲𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝘂𝘄  𝗜𝗧𝗜𝗟/𝗜𝗧𝗦𝗠-𝗽𝗿𝗼𝗰𝗲𝘀𝘀𝗲𝗻  Binnen IT service management is het belangrijk dat organisaties niet alleen hun ITIL en ITSM processen onderhouden, maar ook actief zoeken naar manieren om deze te verbeteren. Deze verbeteringen...

Lees meer
Het creëren van een effectieve IT-sourcingstrategie

Het creëren van een effectieve IT-sourcingstrategie

Het creëren van een effectieve IT-sourcingstrategie is een proces dat uit meerdere stappen bestaat. Het vereist inzicht in de behoeften van de organisatie en het afstemmen hiervan op de juiste technologie en services. Hieronder een gestructureerde aanpak voor het...

Lees meer
Iedereen kan af en toe wat hulp gebruiken

Iedereen kan af en toe wat hulp gebruiken

We komen allemaal wel eens voor IT-uitdagingen te staan. Of het nu gaat om het oplossen van technische problemen, het implementeren van nieuwe (versies) applicaties of het ontwikkelen van een digitale strategie, een betrouwbare sparringpartner kan het verschil maken....

Lees meer
Stay or change?

Stay or change?

Bij slechte prestaties van je IT-dienstverlener sta je voor een belangrijke beslissing: blijven of veranderen? Het is een dilemma dat veel bedrijven tegenkomen. Aan de ene kant is er het idee om over te stappen naar een nieuwe leverancier, in de hoop betere service te...

Lees meer
Het belang van effectieve IT-regie voor voorspelbare kwaliteit

Het belang van effectieve IT-regie voor voorspelbare kwaliteit

Het is van belang dat uw IT-regieorganisatie goed functioneert om de ondersteuning en het succes van uw bedrijfsprocessen te ondersteunen. De regieorganisatie is verantwoordelijk voor het beheren, coördineren en optimaliseren van IT-processen om een naadloze werking...

Lees meer
IT sourcing Advisory gaat verder dan alleen de strategie

IT sourcing Advisory gaat verder dan alleen de strategie

Als bedrijven sta je voor de uitdaging om de juiste technologische oplossingen te selecteren die de bedrijfsprocessen nu en in de toekomst ondersteunen. Hier blijft het niet bij. Die contracten moeten ook actief gemanaged worden om mee te bewegen met de business...

Lees meer
Goede voornemens voor 2024?

Goede voornemens voor 2024?

Rationalisatie van uw IT landschap en leveranciers? Efficiëntere werking van uw IT Service Management processen? Business behoeften die nog beter aansluiten op de diensten van uw IT-organisatie? Contracten met leveranciers die meebewegen met uw...

Lees meer
De voordelen van Contract Lifecycle Management

De voordelen van Contract Lifecycle Management

In de snel evoluerende wereld van informatietechnologie is het vermogen om wendbaar te zijn van onschatbare waarde. Het 'Contract Lifecycle Management proces' (CLM) komt hier sterk naar voren als een instrument voor organisaties die willen meebewegen met...

Lees meer
Verlening van partnerschap met ASICS Technology

Verlening van partnerschap met ASICS Technology

ASICS “Anima Sana In Corpore Sano” – “a sound mind in a sound body” Aaron Stafford (Director Security, Infrastructure & Application Services ASICS Technology B.V.) “Ik ben blij onze langdurige en waardevolle relatie met Van Dorp Management Consultancy voort te...

Lees meer
Het Enthousiasme effect: Klanten omtoveren tot Fans 

Het Enthousiasme effect: Klanten omtoveren tot Fans 

Enthousiaste klanten! Dat is waar het allemaal om draait. Als je Steve Jobs ooit een product hebt zien lanceren waarbij het publiek stond te juichen alsof ze tickets voor een concert hadden gekregen, dan weet je wat ik bedoel. Maar hoe krijg je die opwinding? ...

Lees meer
Bent u klaar voor uw SAP S/4 migratie? 

Bent u klaar voor uw SAP S/4 migratie? 

Een migratie naar SAP S/4HANA kan een grote stap voorwaarts zijn voor uw organisatie, maar het vereist een grondige planning, investering en betrokkenheid van het IT- en business team. Voordat u begint, is het aan te bevelen om een grondige evaluatie uit te voeren om...

Lees meer
Software licenties: hoe doe je de onderhandelingen?

Software licenties: hoe doe je de onderhandelingen?

Voorbereiding is Key; identificeer eerst welke functionaliteiten je echt nodig hebt, welke type gebruikers(licenties) er zijn, mogelijke vormen van licenties, bepaal je onderhandelingsstrategie en wat het maximaal mag kosten.  In de onderhandelingsstrategie valt...

Lees meer
Help, mijn contract loopt af!

Help, mijn contract loopt af!

De huidige overeenkomst met je huidige leverancier nadert zijn einde. Tijdens de afgelopen periode zijn er enkele uitdagingen geweest en er is wat onrust binnen de organisatie opgemerkt. Wat ga je nu ondernemen? Verschillende opties liggen voor je:  👉 Selecteer...

Lees meer
Herken elkaars kracht in de samenwerking

Herken elkaars kracht in de samenwerking

Ik zie nog weleens dat er onbegrip is tussen klant en leverancier over de kwaliteitservaring van de geleverde diensten. De klant begrijpt niet waarom bepaalde service levels niet behaald worden en de leverancier blijft de incidenten terug-bouncen omdat informatie...

Lees meer
Haalt u alles uit de IT contracten? 

Haalt u alles uit de IT contracten? 

Technologie en business vereisten veranderen voortdurend. Dit kan soms snel gebeuren als gevolg van externe ontwikkelingen of veranderende business behoeften. Door de inhoud van de contractuele overeenkomsten te kennen, kunt u inefficiëntie voorkomen en risico's...

Lees meer
Nooit een vaste overeenkomst

Nooit een vaste overeenkomst

Ik sluit nooit een vaste overeenkomst met mijn opdrachtgevers, dat wil zeggen, we spreken wel af wat het resultaat moet zijn, maar niet dat ik x uur per week aan het werk ben op specifieke dagen, voor een bepaalde duur.   Ik geloof daar niet in. Het gaat...

Lees meer
Het selectieproces is afgerond. Nu begint het echte werk!

Het selectieproces is afgerond. Nu begint het echte werk!

Selectieprocessen hebben een begin en een einde. Het einde is waar alle contractdocumenten worden ondertekend en de handtekeningen op de MSA worden gezet (soms gevolgd door een feestelijke borrel). Voor de facilitator van het selectieproces zit het werk erop. Voor de...

Lees meer
Openbare aanbesteding…

Openbare aanbesteding…

Not everyone enjoys responding to a (public) IT tender. It is often seen as time-consuming and bureaucratic. Support in such Niet iedereen vindt het beantwoorden van een (openbare) IT-aanbesteding leuk. Veelal wordt het geïnterpreteerd als tijdrovend en...

Lees meer
Vertrouw nooit blind op ieder referentie gesprek

Vertrouw nooit blind op ieder referentie gesprek

Referenties van potentiële leveranciers zijn verleidelijk om te vertrouwen tijdens een selectieproces. Het is belangrijk om te onthouden dat referenties niet altijd een volledig beeld geven van de werkelijkheid.  Een “recente” ervaring die ik heb gehad, illustreert...

Lees meer
ITSM-strategieworkshops bij ASICS

ITSM-strategieworkshops bij ASICS

De afgelopen periode heeft ASICS een aantal strategische workshops gehouden om de strategie en toekomstvisie voor de ITSM-implementatie te bepalen. ASICS heeft de afgelopen jaren al veel geïmplementeerd, maar wil zich continu aanpassen aan de veranderende organisatie...

Lees meer
Kosten efficiënt of kosten effectief? 

Kosten efficiënt of kosten effectief? 

Niemand wil te veel betalen, dat geldt zeker binnen de IT dienstverlening. Maar wat is te veel? De diensten kunnen tegen hele lage kosten uitgevoerd worden, maar voldoen die dan ook aan de werkelijke behoefte? Of moet je veelal extra opdrachten verstrekken, inclusief...

Lees meer
Zorg dat je de klanttaal spreekt! 

Zorg dat je de klanttaal spreekt! 

De wereld van offertes van leveranciers is de afgelopen decennia flink geëvolueerd. Ik ontvang maandelijks kwalitatief zeer goede aanbiedingen, die zijn samengesteld met veel zorg en aandacht voor detail. De inhoud is echt goed beschreven, inclusief specifieke...

Lees meer
Geven veel KPI’s een garantie voor betere dienstverlening? 

Geven veel KPI’s een garantie voor betere dienstverlening? 

Ik zie vaak grote lijsten van SLA met KPI’s voorbijkomen, met de gedachte dat als alles gemeten wordt, de dienstverlening beter wordt uitgevoerd. Vooral in de overheidssector is dit nog steeds een veelvoorkomend idee. Maar helaas werkt het tegendeel. Deze benadering...

Lees meer

Neem contact op

Heb je vragen? Laat het ons weten.

Noordeindseweg 88, 2651CX Berkel en Rodenrijs

010 - 203 66 40