Vertrouw nooit blind op ieder referentie gesprek

mrt 7, 2023

Leestijd: < 1 min

Referenties van potentiële leveranciers zijn verleidelijk om te vertrouwen tijdens een selectieproces. Het is belangrijk om te onthouden dat referenties niet altijd een volledig beeld geven van de werkelijkheid. 
 
Een “recente” ervaring die ik heb gehad, illustreert dit perfect. Na een grondige selectieprocedure waren er twee leveranciers overgebleven die nek aan nek gingen. Beide hadden het vertrouwen van de klant gewonnen en de tarieven lagen minimaal uit elkaar. We besloten dat referentiegesprekken de doorslag zouden geven. Na het voeren van de gesprekken was het duidelijk dat één van de leveranciers er met kop en schouders bovenuit stak en de keuze werd gemaakt. 
 
Helaas constateerden we al snel ‘scheurtjes’ nadat we in productie waren gegaan. De voorgestelde architectuur bleek niet de gewenste continuïteit te bieden en de kennis ontbrak om met een passende oplossing te komen. 
 
De ervaring van de klant stond in schril contrast met de ervaringen van de referenten. Dit riep de vraag op of de referentie-klanten de volledige waarheid hadden verteld, of de leverancier had ‘gejokt’ over zijn capaciteiten op dit gebied. 
 
Het is belangrijk om niet blind te vertrouwen op referentiegesprekken. Een tweede gesprek met een (collega) referent kan dit voorkomen. blijf kritische vragen stellen en luister naar je intuïtie. 
 
👉Zelfde ervaring gehad? Goede tips om dit te voorkomen?

Neem contact op

Heb je vragen? Laat het ons weten.

Noordeindseweg 88, 2651CX Berkel en Rodenrijs

010 - 203 66 40