Kosten efficiënt of kosten effectief? 

feb 21, 2023

Leestijd: < 1 min

Niemand wil te veel betalen, dat geldt zeker binnen de IT dienstverlening. Maar wat is te veel? De diensten kunnen tegen hele lage kosten uitgevoerd worden, maar voldoen die dan ook aan de werkelijke behoefte? Of moet je veelal extra opdrachten verstrekken, inclusief de daarbij behorende kosten, om het geheel aan dienstverlening op het gewenste niveau te krijgen?  

Iets kost wat het kost. Al decennia lang zijn er bedrijven die benchmarks uitvoeren en aantonen wat IT diensten kosten. Denken dat je met een hele goedkope, ook een hele goed deal hebt gesloten kan nog wel eens verkeerd uitpakken. De kans dat de leverancier daadwerkelijk gaat leveren wat je verwacht (“ik mag toch verwachten dat…”), wordt naarmate de tarieven verder naar beneden afwijken van de marktconforme tarieven steeds groter. (ook niet door het invoeren van extra KPI’s, zie mijn eerdere post). Iets kost nou eenmaal wat het kost! 

De prijs voor de dienstverlening moet ‘fair’ zijn. Leveranciers die weten dat ze hieraan voldoen zijn vaak heel transparant in hun tarieven structuur. Als klant moet je accepteren dat een leverancier een gezonde marge moet mogen maken. Dat zorgt voor continuïteit, kwaliteit en geeft ze ruimte om soms ‘the extra mile” voor de klant te lopen. 

Heeft dit onderwerp je interesse, heb je relevante ervaringen, ideeën of een andere mening? Ik bespreek ze graag met je. 

Neem contact op

Heb je vragen? Laat het ons weten.

Noordeindseweg 88, 2651CX Berkel en Rodenrijs

010 - 203 66 40