Wat te doen als u twijfels hebt bij de continuïteit van uw IT leverancier

mei 8, 2024

Leestijd: 2 min

Uw IT-leverancier is een belangrijke partner voor uw bedrijfsvoering. U vertrouwt op hun diensten, producten, expertise en ondersteuning voor de continuïteit van uw bedrijfsprocessen. Maar wat als uw IT-leverancier in de problemen komt? Wat als ze failliet gaan, overgenomen worden, hun kwaliteit verliezen of hun prijzen noodzakelijk dienen te verhogen om te overleven? Hoe kunt u zich voorbereiden op zo’n mogelijke verstoring van de IT-dienstverlener of de beëindiging van uw samenwerking?  

Het is belangrijk om vooraf inzicht te hebben in de afhankelijkheid en de mogelijke opties indien het fout gaat. Hieronder staan enkele overwegingen om de situatie te beoordelen, de risico’s te analyseren en een actieplan te maken.  

𝗕𝗲𝗼𝗼𝗿𝗱𝗲𝗲𝗹 𝘂𝘄 𝘀𝗶𝘁𝘂𝗮𝘁𝗶𝗲 

Hoe afhankelijk bent u van uw IT-leverancier? Hoe tevreden bent u over hun prestaties, service en prijs? Hoeveel vertrouwen hebt u in hun toekomstige continuïteit en stabiliteit? Hoeveel informatie en inzicht hebt u over hun financiële situatie, strategie, klantenbestand en marktpositie? Hoe transparant en communicatief zijn ze over hun plannen en problemen? 

De antwoorden op bovenstaande vragen dienen u een beeld geven van de huidige situatie. Wanneer niet alle vragen (naar wens) volledig beantwoord kunnen worden 

Door uw situatie te beoordelen, kunt u een beter beeld krijgen van de huidige en potentiële problemen in de nabije toekomst. U kunt prioriteiten stellen en criteria vaststellen hoe u verder wil gaan met deze leverancier 

𝗔𝗻𝗮𝗹𝘆𝘀𝗲𝗲𝗿 𝘂𝘄 𝗿𝗶𝘀𝗶𝗰𝗼𝘀 

Wat zijn de mogelijke gevolgen voor uw bedrijf als uw IT-leverancier stopt of verandert door overname? Hoe groot is de kans dat dit gebeurt? Hoe ernstig kan de impact en de schade zijn? Hoelang duurt het en wat kost het om dit te herstellen? Zijn er mogelijkheden om dit risico te voorkomen of te mitigeren? 

Het geeft u inzicht in uw kwetsbaarheid en weerbaarheid.  

𝗕𝗲𝗿𝗲𝗶𝗱𝘁 𝗲𝗲𝗻 𝗮𝗰𝘁𝗶𝗲𝗽𝗹𝗮𝗻 𝘃𝗼𝗼𝗿 

Gaat u wachten tot het zo ver is? Of neemt u nu actie om te vertrekken voor het zover is, of klaar te zijn als het echt zo ver komt? Wat zijn de voor- en nadelen van elk scenario? Welke stappen moet ondernemen? Wat zijn de voorwaarden u moet voldoen? Welke criteria moet u hanteren? 

Door uw actieplan te maken, kunt u tijdig, een betere keuze maken, een betere voorbereiding treffen en een betere uitvoering realiseren. 

Wilt u meer weten over hoe u uw IT-leverancier kunt beoordelen, analyseren en managen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij helpen u graag met onze expertise, ervaring en oplossingen. 

#vandorpmanagementconsultancy #itcontracting #itsourcing #itstrategy #contractlifecyclemanagment#contractmanagement #itsm #sourceminds

Neem contact op

Heb je vragen? Laat het ons weten.

Noordeindseweg 88, 2651CX Berkel en Rodenrijs

010 - 203 66 40