Bij slechte prestaties van je IT-dienstverlener sta je voor een belangrijke beslissing: blijven of veranderen? Het is een dilemma dat veel bedrijven tegenkomen. Aan de ene kant is er het idee om over te stappen naar een nieuwe leverancier, in de hoop betere service te krijgen. Aan de andere kant is er het argument om te investeren in het verbeteren van de relatie met de bestaande leverancier en de kwaliteit van hun diensten.
Het overstappen naar een nieuwe IT-dienstverlener kan aanlokkelijk lijken, vooral als de huidige leverancier herhaaldelijk teleurstelt. Een nieuwe leverancier kan frisse ideeën en innovatieve oplossingen brengen die mogelijk beter aansluiten bij de behoeften van je bedrijf. Het kan ook een kans zijn om te profiteren van concurrerende tarieven of verbeterde servicevoorwaarden.
Echter, overstappen naar een nieuwe leverancier brengt ook risico’s met zich mee. Het brengt grote investeringen met zich mee, het kost tijd en middelen om een nieuwe leverancier te selecteren, contracten op te stellen en over te stappen op nieuwe omgevingen. Elke verandering brengt in het begin vaak een ‘dip’ in de dienstverleningservaring. Bovendien is er geen garantie dat de nieuwe leverancier betere prestaties zal leveren en het opbouwen van een nieuwe relatie met de nieuwe leverancier tijd kost. Het is mogelijk dat je uiteindelijk tegen dezelfde problemen aanloopt, maar dan met een andere partij.
Aan de andere kant kan investeren in de relatie met de bestaande IT-dienstverlener vruchten afwerpen. Door openlijk te communiceren over je verwachtingen en zorgen, kan er gezamenlijk gewerkt worden aan oplossingen. Denk hierbij aan het herijken van de dienstverlening, de vorm van samenwerken, en het opstellen van gezamenlijke concrete verbeterdoelen. Door te investeren in de bestaande relatie, behoud je mogelijk de voordelen van de kennis die de huidige leverancier heeft opgebouwd over je bedrijf en systemen, het bespaart de effort voor selectie- en migratie trajecten, maar bovenal het opbouwen van een nieuwe relatie.
Begrijp mij niet verkeerd, de basis is natuurlijk dat een leverancier doet wat is overeengekomen. Maar vaak zie ik dat het een combinatie van onduidelijke communicatie, samenwerking en verwachtingen waarom het tussen de partijen niet loopt zoals het zou moeten.
Er is geen eenduidig antwoord voor dit besluit, maar zorg dat je een zorgvuldige afweging maakt, welke optie op de lange termijn het meest waarde biedt.
#vandorpmanagementconsultancy #itcontracting #itsourcing #itstrategy #contractlifecyclemanagment #contractmanagement #itsm #sourceminds