IT Contract Lifecycle Management

Wij leveren resultaten op een pragmatische en efficiënte manier.

Waarom

Technologie en bedrijfsdoelen veranderen en evolueren voortdurend. Dit kan soms zeer snel gebeuren door externe ontwikkelingen of snel veranderende business behoeften. Door de inhoud van de contractuele overeenkomsten te kennen, kunt u inefficiëntie voorkomen, risico’s minimaliseren en betere beslissingen nemen. Een goede leveranciersrelatie is hierbij essentieel.

Hoe

Het proces van IT contract lifecycle management omvat het creëren, uitvoeren en beheren van contracten die verband houden met de inkoop van IT-diensten en -producten. Dit proces omvat de volgende activiteiten:

> Initiatie: Een contractbeheersysteem opzetten, alle bestaande contracten registreren en evalueren, een risicoprofiel opstellen.
> Uitvoering: Contracten evalueren op onduidelijkheden en ontbrekende informatie, belangrijke mijlpalen identificeren en activiteiten plannen, contractrecords bijwerken en prestatie-evaluaties uitvoeren.
> Controle: Verifiëren dat de gecontracteerde diensten nog steeds aansluiten bij de behoeften van de organisatie, factuurnauwkeurigheid waarborgen en naleving van marktstandaarden en de oorspronkelijke businesscase beoordelen.
> Wijziging: Wijzigingen in contracten of diensten aanvragen en implementeren, acties plannen op basis van contractmijlpalen zoals verlenging, vernieuwing of annulering.
> Exit: Het beëindigen van contracten plannen en uitvoeren, overdrachtsactiviteiten plannen en uitvoeren, en het contractbestand sluiten en archiveren.

Resultaat

Goed beheer van de contractlevenscyclus biedt de volgende voordelen:

> Verbeterde efficiëntie: Door IT-contracten goed te beheren, wordt het inkoopproces gestroomlijnd, worden fouten of misverstanden verminderd en wordt ervoor gezorgd dat de organisatie de beste waarde voor haar geld krijgt.
> Relevantie van de gecontracteerde dienst: Door voortdurend rekening te houden met de veranderende bedrijfsbehoeften samen met uw leverancier, kunnen de diensten van de leverancier zich ontwikkelen in lijn met de bedrijfsbehoeften.
> Verbeterde leveranciersrelaties: Een goed beheerd IT-contract helpt een positieve en productieve relatie met leveranciers op te bouwen, wat leidt tot betere kwaliteit van diensten en producten en een meer collaboratief partnerschap in het algemeen
> Risicomanagement: IT-contracten goed beheren vermindert het risico op geschillen of andere juridische problemen. Het zorgt er ook voor dat de organisaties voldoen aan relevante wetten of voorschriften.
> Betere besluitvorming: Een robuust IT-contract levenscyclusbeheerproces biedt zichtbaarheid en transparantie in de IT-uitgaven en leveranciersrelaties van de organisatie, wat leidt tot betere besluitvorming voor toekomstige IT-investeringen.
> Verbeterd kostenbeheer: Effectief IT-contractbeheer kan helpen ervoor te zorgen dat de organisatie de beste prijs krijgt voor de diensten en producten die ze inkoopt, wat kan helpen kosten te verlagen en de financiële resultaten van de organisatie te verbeteren.

Referenties

Woorden van onze klanten: lees wat anderen zeggen over onze dienstverlening

Heb je een vraag of wil je kennismaken?

Building a future-proof IT organization – Together

Building a future-proof IT organization – Together

The (further) development of your IT organization requires more than just the right technology. It’s about people, processes, and vision. We support organizations in creating a solid foundation and taking the next step. Not by taking over, but by thinking...

Lees meer

Neem contact op

Heb je vragen? Laat het ons weten.

Noordeindseweg 88, 2651CX Berkel en Rodenrijs

06 - 24 86 53 37