IT Contract Lifecycle Management

Wij leveren resultaten op een pragmatische en efficiënte manier.

Waarom

Technologie en bedrijfsdoelen veranderen en evolueren voortdurend. Dit kan soms zeer snel gebeuren door externe ontwikkelingen of snel veranderende business behoeften. Door de inhoud van de contractuele overeenkomsten te kennen, kunt u inefficiëntie voorkomen, risico’s minimaliseren en betere beslissingen nemen. Een goede leveranciersrelatie is hierbij essentieel.

Hoe

Het proces van IT contract lifecycle management omvat het creëren, uitvoeren en beheren van contracten die verband houden met de inkoop van IT-diensten en -producten. Dit proces omvat de volgende activiteiten:

> Initiatie: Een contractbeheersysteem opzetten, alle bestaande contracten registreren en evalueren, een risicoprofiel opstellen.
> Uitvoering: Contracten evalueren op onduidelijkheden en ontbrekende informatie, belangrijke mijlpalen identificeren en activiteiten plannen, contractrecords bijwerken en prestatie-evaluaties uitvoeren.
> Controle: Verifiëren dat de gecontracteerde diensten nog steeds aansluiten bij de behoeften van de organisatie, factuurnauwkeurigheid waarborgen en naleving van marktstandaarden en de oorspronkelijke businesscase beoordelen.
> Wijziging: Wijzigingen in contracten of diensten aanvragen en implementeren, acties plannen op basis van contractmijlpalen zoals verlenging, vernieuwing of annulering.
> Exit: Het beëindigen van contracten plannen en uitvoeren, overdrachtsactiviteiten plannen en uitvoeren, en het contractbestand sluiten en archiveren.

Resultaat

Goed beheer van de contractlevenscyclus biedt de volgende voordelen:

> Verbeterde efficiëntie: Door IT-contracten goed te beheren, wordt het inkoopproces gestroomlijnd, worden fouten of misverstanden verminderd en wordt ervoor gezorgd dat de organisatie de beste waarde voor haar geld krijgt.
> Relevantie van de gecontracteerde dienst: Door voortdurend rekening te houden met de veranderende bedrijfsbehoeften samen met uw leverancier, kunnen de diensten van de leverancier zich ontwikkelen in lijn met de bedrijfsbehoeften.
> Verbeterde leveranciersrelaties: Een goed beheerd IT-contract helpt een positieve en productieve relatie met leveranciers op te bouwen, wat leidt tot betere kwaliteit van diensten en producten en een meer collaboratief partnerschap in het algemeen
> Risicomanagement: IT-contracten goed beheren vermindert het risico op geschillen of andere juridische problemen. Het zorgt er ook voor dat de organisaties voldoen aan relevante wetten of voorschriften.
> Betere besluitvorming: Een robuust IT-contract levenscyclusbeheerproces biedt zichtbaarheid en transparantie in de IT-uitgaven en leveranciersrelaties van de organisatie, wat leidt tot betere besluitvorming voor toekomstige IT-investeringen.
> Verbeterd kostenbeheer: Effectief IT-contractbeheer kan helpen ervoor te zorgen dat de organisatie de beste prijs krijgt voor de diensten en producten die ze inkoopt, wat kan helpen kosten te verlagen en de financiële resultaten van de organisatie te verbeteren.

Referenties

Woorden van onze klanten: lees wat anderen zeggen over onze dienstverlening

Heb je een vraag of wil je kennismaken?

Er is meer ná het selecteren van een leverancier

Er is meer ná het selecteren van een leverancier

Het selectieproces kent een duidelijk begin en einde. Het einde wordt bepaald door het moment waarop alle contractdocumenten zijn ondertekend en de handtekeningen op de Master Service Agreement zijn geplaatst.  Het moment waar de rol van de sourcing advisor bij...

Lees meer
Hoe voer je en goed referentiegesprek?

Hoe voer je en goed referentiegesprek?

Een referentiegesprek zou het moment moeten zijn waarop je echt achter de schermen kijkt bij een potentiële leverancier of samenwerkingspartner. Helaas is dat in de praktijk vaak niet zo. Te vaak blijft het bij een beleefd gesprekje vol algemeenheden en is de kans...

Lees meer
Betere dienstverlening begint niet bij het meten, maar bij elkaar écht begrijpen

Betere dienstverlening begint niet bij het meten, maar bij elkaar écht begrijpen

In veel organisaties zie ik nog steeds enorme SLA-documenten voorbij komen. Volgestopt met KPI’s, in de hoop dat ‘meten is weten’ automatisch leidt tot betere dienstverlening. 𝗠𝗮𝗮𝗿 𝗺𝗲𝘁𝗲𝗻 𝗮𝗹𝗹éé𝗻 𝗯𝗿𝗲𝗻𝗴𝘁 𝗼𝗻𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝗱𝗲𝗿 Sterker nog, zo’n benadering maakt de relatie vaak...

Lees meer

Neem contact op

Heb je vragen? Laat het ons weten.

Noordeindseweg 88, 2651CX Berkel en Rodenrijs

010 - 203 66 40